سوابق وزرای ارتباطات

سوابق وزرای ارتباطات به گزارش عصر لینك وزارت ارتباطات تاكنون با ۱۱وزیر و ۳ سرپرست اداره بوده است با معرفی وزیر جدید كابینه دولت دوازدهم، نگاهی اجمالی داریم به كارنامه علمی وزرایی كه تاكنون این وزارتخانه را اداره نموده اند.


به گزارش عصر لینك به نقل از مهر، حضور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی با نام هایی چون مخابرات، تلگراف، تلفن و پست به كشور، سابقه ای بیش از ۱۷۰ سال دارد و از زمانی كه نخستین وزارتخانه با نام «تلگراف خانه» تاسیس شد، حدود ۱۴۰ سال می گذرد. ۴۲ سال بعد از تاسیس «وزارت تلگرافخانه»، وزارت پست تشكیل شد و نزدیك به ۱۰۰ سال پیش یعنی درسال ۱۳۰۸ وزارتخانه «پست وتلگراف و تلفن» جای خود را در بین وزارتخانه های اصلی كشور باز كرد.درنهایت پس از حدود ۷۵ سال و در سال ۱۳۸۲ با به اتمام رسیدن عمر تلگراف و ورود فناوریهای جدید ارتباطی، این وزارتخانه جای خود را به «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» داد.بررسی های صورت گرفته نشان می دهد كه ۱۱ وزیر و ۳ سرپرست سكان اصلی هدایت این وزارتخانه را پس از انقلاب اسلامی برعهده گرفته اند.همزمان با معرفی وزیر جدید ارتباطات در كابینه دوازدهم، نگاهی داریم به وضعیت تحصیل و تخصص وزرایی كه در این وزارتخانه نامشان به ثبت رسیده است.تحصیل نخستین وزیر ارتباطات در آلمان غربیپس از پیروزی انقلاب اسلامی محمدحسین اسلامی نخستین فردی بود كه تصدی وزارت پست، تلگراف و تلفن را در دولت موقت مهدی بازرگان برعهده داشت. وی كه از بهمن ۵۷ تا آبان ۵۸ مسئولیت این وزارتخانه را در اختیار گرفت دارای مدرك دكتری از دانشگاه پلی تكنیك بود.در كارنامه تحصیلی وی آمده است كه از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۱ دوره مدرسه پست در آموزشگاه اختصاصی وزارت پست و تلگراف و تلفن را گذراند و سپس از دبیرستان دارالفنون تهران در رشته ریاضی در مقطع دیپلم ، فارغ التحصیل شد. وی در اواخر سال ۱۳۳۵ برای ادامه تحصیلات در رشته الكترونیك و مخابرات به كشور آلمان غربی عزیمت كرد و در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و طبق تعهدات قبلی در وزارت پست و تلگراف و تلفن مشغول خدمت شد.اسلامی تا مقطع دكترا در دانشكده های مخابرات و پلی تكنیك (امیركبیر) تحصیل كرده و تألیفات و مقالاتی نیز در زمینه مسائل فنی و مخابراتی دارد.قندی دانشجوی ممتاز دانشگاه كالیفرنیاشهید محمود قندی وزیر پست و تلگراف و تلفن در كابینه های شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر بود كه از آبان ماه سال ۵۸ تا مردادماه سال ۶۰ سكان وزارت پست، تلگراف و تلفن وقت را برعهده داشت.دكتر قندی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبستان محمدی و دبیرستان علوی تهران گذراند و سپس دوره مهندسی مكانیك را در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه تهران به پایان رساند.
وی برای ادامه تحصیلات عازم آمریكا شد و در سال ۱۳۵۰ درجه دكترای خود را از دانشگاه كالیفرنیا با نمره (۹۴/۳) در رشته مهندسی برق و الكترونیك دریافت و پس از مراجعت به ایران مشغول تدریس در دانشكده فنی دانشگاه تهران و دانشكده مخابرات (دانشكده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) شد.نبوی؛ فوق لیسانس از دانشكده فنی تهرانسید مرتضی نبوی عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از شهریورماه سال ۶۰ تا مهرماه سال ۶۴ در كابینه های دولت دوم و سوم وزیر پست، تلگراف و تلفن بود.وی پس از دریافت دیپلم در سال ۱۳۴۵ وارد دانشكده فنی تهران شد و پس از پنج سال موفق به دریافت مدرك فوق لیسانس از آن دانشگاه شد. مهندس نبوی در ابتدای جنگ معاون اداری مالی شركت مخابرات بود و سپس در كابینه شهید محمدجواد باهنر وزیر این وزارتخانه شد و در كابینه بعدی در سمت خود باقی ماند.
وی همچنین مدرك فوق لیسانس در رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مركز دارد كه این مدرك مربوط به سال ۱۳۸۳ است.ریاست ۱۲ ساله مهندس غرضی با فوق لیسانس برقسید محمد غرضی وزیر وزارتخانه پست تلگراف و تلفن در دولتهای چهارم، پنجم و ششم (از سال ۶۴ تا ۷۶ ) است.وی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۴۰ وارد دانشكده فنی دانشگاه تهران شد و مدرك فوق لیسانس در رشته برق و الكترونیك از این دانشگاه دارد.
غرضی در سالهای ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای گذراندن دوره های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد.عارف با مدرك دكترای برق خواجه نصیردكتر محمدرضا عارف كه در دولت هفتم و در سال ۷۶ تا ۷۹ وزیر پست، تلگراف و تلفن بود، فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه تهران است كه تحصیل خود را برای مدرك دكتری در دانشگاه استنفورد ادامه داده است.وی كار خود را با معاونت طرح و توسعه و سپس سرپرستی شركت مخابرات ایران آغاز كرد كه در فاصله یك سال مانده به اتمام دولت هفتم، معاون رئیس جمهور شد و وزارت ارتباطات در یكسال پایانی دولت هفتم در فاصله سالهای ۷۹ تا ۸۰ با سرپرست اداره شد.
یكی از سرپرستان وزارت پست، تلگراف و تلفن، نصرالله جهانگرد (معاون فعلی وزیر ارتباطات) بود كه وی دانش آموخته رشته مهندسی كامپیوتر در دانشگاه شهید بهشتی است و در مقطع كارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه صنعتی امیركبیر فارغ التحصیل شده است.پس از استعفای محمدرضا عارف از سمت وزیر پست، تلگراف و تلفن (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعلی)، نصرالله جهانگرد به عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب شد كه نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از آن نیز دكتر سید عبدالله میرطاهری تا دی ماه ۷۹ به عنوان سرپرست وزارت پست و تلگراف و تلفن گمارده شد. وی نیز دارای دكترای برق از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است.دو وزیر فارغ التحصیل از دانشگاه پیر و ماری كوریدكتر سید احمد معتمدی رئیس فعلی دانشگاه صنعتی امیركبیر، مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارتخانه در دولت یازدهم، در دولت هشتم (سال ۸۰ تا ۸۴ ) وزیر ارتباطات بود.در زمان وی وزارت پست، تلگراف و تلفن با رای مجلس، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام و ساختار داد تا تكنولوژیهای ارتباطی بیشتری برای ارائه خدمات بهتر به مردم، در این وزارتخانه به كار گرفته شود.
احمد معتمدی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیركبیر در رشته الكترونیك فارغ التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و مدارك فوق لیسانس و دكترای خود را در رشته الكترونیك دیجیتال و سیستم انفورماتیك از دانشگاه پیر و ماری كوری فرانسه اخذ كرد.محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم نیز فارغ التحصیل دانشگاه پیرو ماری كوری فرانسه است.وی كه از سال ۸۴ تا ۸۸ تصدی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت، لیسانس خود را در رشته مهندسی برق و الكترونیك با كسب رتبه ممتاز از دانشگاه شیراز كسب كرد. سپس برای ادامه تحصیلات راهی اروپا شد و فوق لیسانس خود را در سال ۱۳۵۹ و مدرك دكترای تحصیلی خود را در سال ۱۳۶۱ از دانشگاه پیر و ماری كوری پاریس مدرسه عالی برق SUPELEC فرانسه در رشته مخابرات و با گرایش بسامد بالا دریافت كرد.
مدرك وزیر ارتباطات دولت دهم از فرانسه دكتر رضا تقی پور نیز از سال ۸۸ تا ۹۱ سكان وزارت ارتباطات را در اختیار داشت. این وزیر دولت دهم دارای مدرك دكترای علوم پیشرفته مدیریت از دانشگاه بوردو فرانسه مشترك با سازمان مدیریت است. تقی پور همچنین كارشناسی ارشد در رشته پژوهشی علوم مدیریت و مهندسی صنایع مدیریت سیستم و بهره وری از دانشگاه علم و صنعت ایران و مدرك كارشناسی در رشته كامپیوتر را نیز دارد.در فاصله یك سال مانده تا پایان دولت دهم، رضا تقی پور از سمت وزیر ارتباطات كناره گیری كرد و علی نیكزاد ( وزیر راه و شهرسازی وقت) سرپرستی وزارت ارتباطات را برعهده گرفت. در آن زمان زمزمه هایی برای ادغام این دو وزارتخانه نیز مطرح بود كه این طرح به تصویب نرسید.
وی دارای مدرك كارشناسی مهندسی عمران و كارشناسی ارشد مدیریت دولتی است.محمدحسن نامی و دكترای جغرافیای سیاسیپس از بركناری رضا تقی پور از وزارت ارتباطات در آذرماه سال ۱۳۹۱ و پس از سرپرستی علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی بر این وزارتخانه، در بهمن ماه ۱۳۹۱ محمدحسن نامی معاون وزیر دفاع وقت به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب شد.وی كه تا پایان دولت دهم، تصدی این وزارتخانه را عهده دار بود، دارای دكترای جغرافیایی سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران و دكترای مدیریت استرات‍ژیك از دانشگاه عالی دفاع ملی است. در كارنامه نامی، اخذ مدرك دكتری از كشور كره شمالی نیز به چشم می خورد.
وزیر پیشین ارتباطات با مدرك دكترای بین المللمحمود واعظی وزیر فعلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات كه از سال ۹۲ تاكنون تصدی این وزارتخانه را برعهده دارد، دارای مدرك تحصیلی دكترای روابط بین الملل و فوق لیسانس مهندسی الكترونیك است.وی در سال ۱۳۵۰ برای ادامه تحصیل به آمریكا رفته و در سال ۱۳۵۵ مدرك كارشناسی خود را از دانشگاه ایالتی كالیفرنیا در سكرمنتو در رشته مهندسی برق اخذ كرد و برای ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد در رشته مخابرات به دانشگاه ایالتی سن خوزه رفت.
واعظی بعد از اتمام كارشناسی ارشد، وارد مقطع دكترای رشته مهندسی مخابرات دانشگاه ایالتی لویزیانا شد كه با پیروزی انقلاب در ایران از اتمام تحصیل و اخذ مدرك دكتری صرف نظر كرد و به ایران بازگشت.مدرك تحصیلی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم چیستمحمدجواد آذری جهرمی كه تاكنون معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شركت ارتباطات زیرساخت بوده است از سوی رئیس جمهور و با اخذ رای اعتماد از نمایندگان مجلس، توانست تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای دولت دوازدهم برعهده بگیرد.محمد جواد آذری جهرمی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است كه ۶ سال سابقه مدیریت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سمت مدیركل، ۲ سال سابقه عضویت در هیات مدیره شركت رایتل و همچنین بیش از دو سال سابقه عضویت در هیات مدیره شركت زیرساخت را در كارنامه مدیریتی خود دارد.
وی كه متولد سال ۱۳۶۰ است جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود كه جوانترین عضو كابینه دولت دوازدهم و تنها وزیر متولد پس از انقلاب اسلامی است.
 

1396/05/29
19:44:05
5710
5.0 / 5
تگهای مطلب: وزارت ارتباطات
این پست عصر لینک را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب