گفتگو با هوش مصنوعی دیدگاه سیاسی را تغییر می دهد! به گزارش عصر لینک، آزمایش هایی که به بررسی رای دهندگان حقیقی پرداخته است، نشان میدهد که صحبت با یک چت بات هوش مصنوعی چطور می تواند دیدگاه های سیاسی مردم را تغییر دهد. چت بات های هوش مصنوعی می توانند در انتخابات بزرگ، رای دهندگان را تحت تأثیر قرار دهند و تأثیر بزرگتری بر دیدگاه های سیاسی مردم نسبت به کمپین سازی و تبلیغات معمول دارند. به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، یک مطالعه که بتازگی در نشریه نیچر انتشار یافته است، نشان میدهد که ترجیحات شرکت کنندگان در انتخابات واقعی تا حدود ۱۵ درصد بعد از گفتگو با یک چت بات تغییر نمود. در مقاله ای مرتبط که در مجله ساینس انتشار یافته است، محققان نشان دادند که کارآمدی این چت بات ها از توانایی آنها در ترکیب مقدار زیادی اطلاعات بشکل یک مکالمه سرچشمه می گیرد. به نقل از نیچر، دیوید رَند، یکی از نویسندگان هر دو مطالعه و دانشمند علوم شناختی در دانشگاه کرنل در ایتاکا، نیویورک می گوید: یافته ها قدرت اقناعی چت بات ها را نشان میدهد که بیشتر از صد میلیون کاربر هر روز از آنها استفاده می نمایند. هر دو مقاله دریافتند که چت بات ها دیدگاه های رأی دهندگان را نه با استفاده از احساسات یا داستان سرایی، بلکه با بمباران کاربر با اطلاعات تحت تأثیر قرار می دهند. هرچه اطلاعات بیشتری که چت بات ها ارایه کردند، قانع کننده تر بودند، احتمال بیشتری داشت که ادعاهای نادرست تولید کنند. لیزا آرگایل، دانشمند علوم اجتماعی محاسباتی در دانشگاه پردو در وست لافایت، ایندیانا می گوید: این می تواند هوش مصنوعی را به «چیزی خیلی خطرناک» تبدیل کند، به جای این که مردم آگاه تر شوند، این مردم هستند که بیشتر ناآگاه می شوند. او اضافه می کند که این مطالعات «دامنه چشمگیری» دارند. مقیاسی که آنها همه چیز را مطالعه کرده اند خیلی فراتر از چیزی است که معمولاً در علوم اجتماعی به انجام می رسد. نفوذ هوش مصنوعی پذیرش سریع چت بات ها از زمانی که در سال ۲۰۲۳ به جریان اصلی تبدیل شدند، نگرانی هایی را در رابطه با توانایی آنها برای دستکاری افکار عمومی برانگیخته است. برای فهم این که هوش مصنوعی تا چه اندازه می تواند در باورهای سیاسی قانع کننده باشد، محققان از نزدیک به ۶۰۰۰ شرکت کننده از سه کشور کانادا، لهستان و ایالات متحده خواستند که ترجیحات خویش را در رابطه با نامزدهای خاص در انتخابات رهبری کشورشان که در سال قبل برگزار شده بود، در مقیاس صفر تا ۱۰۰ امتیازدهی کنند. سپس محققان شرکت کنندگان را به شکل تصادفی تعیین کردند تا گفتگوی رفت وبرگشتی با چت باتی داشته باشند که برای دفاع از یک دولتمرد خاص طراحی شده بود. بعد از این گفتگو، شرکت کنندگان بار دیگر نظر خویش را در رابطه با آن نامزد، امتیازدهی کردند. بیشتر از ۲۳۰۰ شرکت کننده در ایالات متحده این آزمایش را قبل از انتخابات ۲۰۲۴ بین رئیس جمهوری دونالد ترامپ و معاون سابق رئیس جمهوری کاملا هریس تکمیل کردند. وقتی نامزدی که چت بات برایش طراحی شده بود با ترجیح اولیه شرکت کننده متفاوت بود، امتیاز فرد بین دو تا چهار واحد به سمت آن نامزد تغییر پیدا می کرد. پژوهش های قبلی نشان داده اند که دیدگاه های مردم معمولاً بعد از دیدن تبلیغات سیاسی معمول کمتر از یک واحد تغییر می کند. این اثر برای شرکت کنندگان در کانادا و لهستان که آزمایش را قبل از انتخابات کشورشان در اوایل امسال تکمیل کردند، خیلی قابل توجه تر بود: ترجیحات آنها بطور میانگین حدود ۱۰ واحد بعد از گفتگو با چت بات بسمت نامزد دیگر منتقل شد. رند می گوید او از اندازه این اثر «کاملا مات و مبهوت» شده بود. او اضافه می کند که تأثیر چت بات ها ممکنست در ایالات متحده ضعیف تر بوده باشد به خاطر محیط سیاسی قطبی، که در آن مردم پیش فرض ها و احساسات شدیدی نسبت به نامزدها دارند. در همه کشورها، چت بات هایی که بر سیاستهای نامزد تمرکز داشتند، قانع کننده تر از آن هایی بودند که بر شخصیت ها تمرکز می کردند. به نظر می رسید که شرکت کنندگان زمانی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند که چت بات شواهد و حقایق ارایه می داد. برای رای دهندگان لهستانی، درخواست از چت بات برای ارایه نکردن حقایق سبب شد قدرت اقناعی آن تا ۷۸ درصد فرو بریزد. در هر سه کشور، مدلهای هوش مصنوعی که برای نامزدهای راست گرا تبلیغ می کردند، به صورت مستمر ادعاهای غلط بیشتری نسبت به آن هایی داشتند که از نامزدهای چپ گرا حمایت می کردند. رند می گوید این یافته منطقی است، برای اینکه مدل هوش مصنوعی، از اینترنت به عنوان منبع ادعاهایش بهره می گیرد و پژوهش های قبلی نشان میدهد که کاربران شبکه های اجتماعی در سمت راست اطلاعات نادرست بیشتری نسبت به کاربران سمت چپ به اشتراک می گذارند. متقاعدکننده، اما اشتباه دسته تکمیلی ای از آزمایش ها که نزدیک به ۷۷ هزار نفر را در بریتانیا درگیر می کرد، نشان داد که شرکت کنندگان به صورت برابر تحت تأثیر اطلاعات صحیح و غلطی قرار گرفتند که چت بات ارایه می کرد. به جای تمرکز بر نامزدهای خاص، این مطالعه از شرکت کنندگان در رابطه با بیشتر از ۷۰۰ موضوع سیاسی، همچون سقط جنین و مهاجرت پرسید. بعد از گفتگو در رابطه با یک موضوع خاص با چت بات، امتیازات شرکت کنندگان بطور میانگین پنج تا ۱۰ واحد بسمت موضعی که به چت بات جهت داده شده بود جابه جا شد، در مقایسه با تفاوت ناچیزی که در گروه کنترل دیده شد که اصلا با هوش مصنوعی یا انسان ها گفتگو نکرده بودند. محققان دریافتند که بیشتر از یک سوم از این تغییرات از نظر زمانی که بیشتر از یک ماه بعد باردیگر با شرکت کنندگان تماس گرفته شد، باقیمانده بود. این آزمایش ها همینطور تاثیر سبک های مختلف گفتگو و مدلهای مختلف هوش مصنوعی از مدلهای کوچک متن باز تا قدرتمندترین روبات های چت جی پی تی را مقایسه کردند. بااینکه مدل دقیق استفاده شده تاثیر قابل توجهی نداشت، محققان دریافتند که یک گفتگوی رفت وبرگشتی، کلید کار است. اگر همان محتوا را بشکل یک پیام ایستا و یک طرفه ارایه می دادند، تا نصف اندازه گفتگوی مکالمه ای قانع کننده بود. بااینکه برخی محققان از توانایی هوش مصنوعی برای شخصی سازی پیام ها مطابق خاصیت های دقیق جمعیت شناختی کاربران ترسیده بودند، آزمایش ها دریافتند که وقتی چت بات ها تلاش کردند استدلال ها را شخصی سازی کنند، فقط تاثیر کمی بر دیدگاه افراد داشت. در عوض، نویسندگان نتیجه می گیرند که سیاست گذاران و توسعه دهندگان هوش مصنوعی باید بیشتر نگران نحوه آموزش مدلها و نحوه درخواست کاربران از آنها باشند، عواملی که می توانند سبب شوند چت بات ها صداقت را قربانی نفوذ سیاسی کنند. رند می گوید: وقتی با چت بات ها تعامل می کنید، آنها هر کاری را که طراح به آنها گفته انجام می دهند. شما نمی توانید فرض کنید همه آنها دستورالعمل های خیرخواهانه مشابه دارند و شما همیشه باید به انگیزه های طراحان و این که چه دستورکار سیاسی به آن داده اند، فکر کنید.به اجمال، او اضافه می کند که این مطالعات دامنه شایان توجهی دارند. بیش از ۲۳۰۰ شرکت کننده در ایالات متحده این آزمایش را پیش از انتخابات ۲۰۲۴ بین رئیس جمهور دونالد ترامپ و معاون سابق رئیس جمهور کامالا هریس تکمیل کردند. رند می گوید او از اندازه این اثر کاملا مات و مبهوت شده بود. منبع: asrelink.ir 1404/09/17 10:05:05 8 0.0 / 5 تگهای مطلب: آموزش , اینترنت , تولید , كاربر این پست عصر لینک را می پسندید؟ (0) (0) تازه ترین مطالب مرتبط جهش ۶ برابری سرعت تست با دستگاه نانویی و ساختار ماژولار و هوش مصنوعی هوش مصنوعی تحولی در آزادی و استقلال افراد دارای معلولیت خداحافظی با اینترنت زمینی؟ تیم کوک معاون بخش هوش مصنوعی اپل را کنار گذاشت طرح پژوهش و تفحص مجلس در باره فروش فیلترشکن ها می تواند روشن کند سود فراوان این کاسبی به جیب چه کسانی می رود؟ نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۶ بعلاوه ۱