ناسا نخستین تلسکوپ فضایی امواج گرانشی را پرتاب می کند

ناسا نخستین تلسکوپ فضایی امواج گرانشی را پرتاب می کند عصر لینک: ناسا درحال همکاری با آژانس فضایی اروپا(ESA) برای پرتاب نخستین رصدخانه فضایی است که برای تشخیص امواج گرانشی طراحی شده است.

به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، ماموریت آنتن فضایی تداخل سنج لیزری یا لیسا(LISA)، بتازگی چراغ سبزی را برای ساخت سخت افزار پرواز خود دریافت کرده است که گامی مهم در راستای کشف اسرار جهان است.
امواج گرانشی که بیش از یک قرن پیش توسط نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی شدند، موج هایی در تار و پود فضا-زمان هستند. در سال ۲۰۱۵، رصدخانه زمینی لایگو(LIGO) با شناسایی امواج گرانشی حاصل از ادغام دو سیاهچاله، پنجره ای را به این پدیده کیهانی باز کرد. لیسا که مقرر است در اواسط دهه ۲۰۳۰ پرتاب شود، می خواهد این اکتشاف را به مرحله جدیدی ببرد و نمایی پانوراما از امواج گرانشی را که در وسعت کیهان درحال گسترش هستند، عرضه نماید.
مارک کلامپین(Mark Clampin)، مدیر بخش اخترفیزیک در مقر ناسا در واشنگتن، می گوید: تصور کنید بتوانید طیف گسترده ای از منابع را در کهکشان خود و فراتر از آن مشاهده کنید. لیسا این توانایی را برای ما فراهم می آورد. ما مفتخریم که قسمتی از این تلاش بین المللی برای گشودن راه های جدید برای کشف اسرار جهان هستیم.
نقش ناسا در این همکاری کیهانی شامل ارائه اجزای کلیدی مجموعه ابزار لیسا، همچون لیزر، تلسکوپ، و دستگاه هایی برای کاهش اختلالات ناشی از بارهای الکترومغناطیسی است.
این عناصر برای لیسا برای اندازه گیری تغییرات فاصله دقیق ناشی از امواج گرانشی بیش از میلیونها مایل در فضا بسیار مهم هستند. از طرف دیگر، آژانس فضایی اروپا فضاپیمای حامل آنرا فراهم می آورد و بر تیم بین المللی در طول توسعه و عملیات ماموریت نظارت می کند.
امواج گرانشی توسط جرم های شتاب دار که برای مثال به دور سیاهچاله ها می چرخند، تولید می شوند. همانطور که این امواج انرژی مداری را از بین می برند، اجرام به تدریج در ضمن میلیونها سال با هم ادغام می شوند. از زمان کشف لایگو، دانشمندان از امواج گرانشی با نور و ذرات بهره برده اند. این رویکرد مشترک منجر به مشاهده ده ها ادغام سیاه چاله و سایر رویدادهای کیهانی شده است.
سنجش امواج گرانشی با فرکانس پایین
با این وجود، لایگو و تاسیسات زمینی مشابه آن تنها می توانند امواج گرانشی را در محدوده فرکانسی مشخصی تشخیص دهند. لیسا برای پر کردن این شکاف حیاتی برای سنجش امواج گرانشی با فرکانس پایین طراحی شده که دور از دسترس ابزارهای مبتنی بر زمین است.
ایرا تورپ(Ira Thorpe)، دانشمند مطالعه ناسا برای این ماموریت، اهمیت این ماموریت را بیان کرد و اظهار داشت: لیسا چشمان ما را به روی دهها هزار منظومه دوتایی کوچک در کهکشان خودمان باز می کند و سیاهچاله های عظیمی را که با برخورد کهکشان ها در کیهان اولیه ادغام شدند نمایان می کند.
لیسا که ظاهری مثلثی دارد، متشکل از سه فضاپیما است که در فاصله ۱.۶ میلیون مایلی از هم پرواز می کنند و توده های آزمایشی داخلی را که تنها تحت تأثیر گرانش قرار دارند، ردیابی می کنند. با شلیک مداوم لیزر، فضاپیما فاصله آنها را در دهانه ای کوچک تر از اندازه یک اتم هلیوم اندازه گیری می کند. امواج گرانشی از منابع کیهانی نوساناتی را در طول بازوهای مثلث به وجود می آورد و به لیسا اجازه می دهد تا این تغییرات را ثبت کند و اسرار جهان را آشکار کند.
فناوری لیسا قبل از این با موفقیت در فضا بوسیله ماموریت LISA Pathfinder آژانس فضایی اروپا نشان داده شده است که میان سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ با مشارکت ناسا انجام شد. با این همکاری کیهانی جدید، لیسا آماده است تا مرزهای درک ما از جهان را جابجا کند و درک بیشتری عرضه نماید.

منبع:

1402/11/11