در یك كتاب بررسی شد

كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی

كاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی به گزارش عصر لینک کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» نوشته فرهاد سراجی و محمد عطاران منتشر گردید.


به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، این کتاب در ۱۹۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان توسط سازمان سمت و با همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی انتشار یافته است.
در معرفی ناشر از کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: کتاب از هشت فصل تشکیل شده است. در فصل اول قابلیت های فاوا، نسل های چهارگانه وب و اَشکال مختلف برنامه درسی با تاکید بر برنامه های درسی مجازی عرضه شده اند. همینطور نگاههای مختلف درباره چگونگی تلفیق این توانایی ها با برنامه درسی در سطوح طراحی و اجرا از منظر مدیریتی، برنامه ای، آموزشی، سازمانی، ایدئولوژیک و فرهنگی بررسی شده اند.
در پیشگفتار این کتاب می خوانیم: «عصر حاضر متأثر از فناوری های برساخته انسان است؛ فناوری هایی که تمام ابعاد حیات بشر را تحت تاثیر قرار داده و چگونگی زندگی، کار، آموزش، گذران اوقات فراغت، سفر، تجارت و امثال این ها را متحول کرده اند. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) یکی از تأثیرگذارترین فناوری هایی است که بخصوص تعلیم و تربیت را تحت الشعاع خود قرار داده است. این فناوری با داشتن قابلیت هایی همچون تعامل ناهم زمان، دسترسی به منابع اطلاعاتی، ارتباط هم زمان، چندرسانه ای، شخصی سازی و از بین بردن فاصله های مکانی دامنه پوشش تعلیم و تربیت را به اَشکال مختلف گسترش داده است. در پرتو این فناوری دامنه و وسعت تجارب یادگیری افراد از کلاس درس فراتر رفته و اَشکال جدیدی از آموزش مانند آموزش مجازی و ترکیبی به وجود آمده اند. با این توانایی ها برنامه درسی می تواند از محتوای متنی به محتوای چندرسانه ای و تعاملی، از محتوامحوری به فعالیت محوری، از معلم محوری به شاگردمحوری، از مکان محوری به یادگیری سیار و همه جایی و از انتقال اطلاعات به ساخت دانش تغییر پیدا کند. توسعه و تلفیق این فناوری در برنامه درسی سبب شده است تا در زمان هایی مانند شیوع کرونا، آلودگی هوا، سیل، زلزله و امثال آن که امکان تشکیل کلاس های حضوری مقدور نیست، آموزش با شرایط و کیفیت متفاوت تداوم داشته باشد. بر این اساس تلفیق این فناوری در برنامه درسی، چیستی و چگونگی آنرا با مسائل و چالش های تازه ای روبه رو کرده و کتاب حاضر درصدد تبیین این مسائل و نحوه مواجهه با این چالش ها نگاشته شده است.»
همینطور در پشت جلد کتاب «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» آمده است: «توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ماهیت برنامه درسی، وظایف معلم، یادگیرنده و رسالت مدارس و دانشگاه ها را تغییر داده است. طراحان برنامه درسی و معلمان با درک صحیح قابلیت ها و خصوصیت های این فناوری می توانند گام های مثبتی برای ارتقای کیفیت برنامه درسی بردارند. در همین راستا آنها باید با خصوصیت ها و قابلیت های فاوا، نظریه های یادگیری در رابطه با فاوا، ابزارها و فناوری های یادگیری و اشکال مختلف برنامه درسی مبتنی بر فاوا مانند برنامه درسی مجازی، ترکیبی، موک ها و نحوه ارزش یابی آنها آشنا گردند. هدف اصلی این کتاب معرفی ابعاد، خصوصیت ها، نحوه طراحی و تولید، معرفی مدلها و کاربردهای مختلف فاوا در برنامه درسی است.»
کتاب حاضر برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی (گرایش برنامه ریزی درسی) بعنوان منبع اصلی درس «کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی» به ارزش ۲ واحد تدوین شده است.



1400/05/06
09:29:58
0.0 / 5
509
تگهای مطلب: آموزش , ابزار , تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب