ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته ای كه گذشت؛

واكنش به تعرفه های جدید اینترنت ثابت

واكنش به تعرفه های جدید اینترنت ثابت به گزارش عصر لینك واكنش كاربران اینترنتی به تعرفه سرویس های غیرحجمی اینترنت ثابت و منع استفاده از اپلیكیشن ویز توسط تاكسی یاب های اینترنتی، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ترانزیت دیتای كشور و آماری از ساماندهی پیامك های تبلیغاتی از مهمترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.


به گزارش عصر لینك به نقل از ایسنا، جزئیات تعرفه سرویس های غیرحجمی مربوط به اینترنت ثابت كه هفته گذشته توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده بود و واكنش كاربران اینترنت به این تعرفه ها از مهمترین اخبار حوزه ICT در هفته گذشته بود. همینطور به دستور قوه قضاییه مقرر شد منع استفاده از اپلیكیشن ویز در دستور كار تاكسی یاب های اینترنتی قرار گیرد كه واكنش به این خبر و نحوه اعمال این محدودیت هم از اخبار مهم به شمار می رفت.

واكنش كاربران به تعرفه سرویس های غیرحجمی

با تصویب تعرفه سرویس های غیرحجمی اینترنت ثابت توسط كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه های جدید هم اعلام شده كه خدمات پرسرعت ثابت ADSL از ماهانه ۵۱۲ كیلوبیت برثانیه تا ۵۰ مگابیت برثانیه در VDSL و فیبر را شامل می گردد. تاریخ اجرای این مصوبه به قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیش از دهم آذرماه اعلام شده است. این تعرفه ها صرفا برای دسترسی ثابت بوده و فضای رقابتی به نفع مصرف كننده نهایی فراهم است. شركت ها هم موظفند جزئیات مصرف منصفانه خویش را به اطلاع مشتركین برسانند.

تعرفه سرویس های غیرحجمی مبتنی بر مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بنا شده كه سقف آن بین شركت های فعال در عرضه سرویس به رقابت گذاشته خواهد شد. در مصرف منصفانه ترافیك داخلی حداقل دو برابر ترافیك بین الملل لحاظ می گردد. این سرویس حجمی نیست و در صورت عدول یك مشترك از مصرف عادلانه، شركت ها موظف به عرضه سرویس در حداقل سرعت پایه (۱۲۸ كیلوبیت در ثانیه) تا آخر دوره ماهانه خواهند بود.

تعداد بالای انتقادات و نظرات كاربران سبب شد تا وزیر ارتباطات دولت دوازدهم با انتشار مجدد مطلبی دیگر در همین باره به ابهامات پیش آمده اشاره كرده و خاطرنشان كند: در قیاس با تعرفه قبلی، حداقل حدود 30 درصد كاهش هزینه با اجرای این طرح برای كاربران پیش بینی می گردد. اطمینان داشته باشید كه حتی با وجود مفهوم مصرف منصفانه بیش از 80 درصد كاربران دیگر نیازی به خرید حجم یا پرداخت هزینه اضافه نخواهند داشت. همینطور سرعت خریداری شده بایستی به وسیله شركتها تضمین شود و اشتراك بین تعداد زیاد كاربر در اینجا معنا ندارد.

او همینطور از كاربران خواست تا كمی صبوری كنند تا شركت ها طرح های خویش را ارائه نمایند و اطمینان داد كه دیدگاه های جمع زیادی از مصرف كنندگان (در این طرح) لحاظ شده است.

اخبار مربوط به مكان یاب ویز و تاكسی های اینترنتی

اپلیكیشن ویز یك برنامه مسیریاب بر اساس GPS با قابلیت راهنمایی لحظه به لحظه برای گوشی های هوشمند است. در شرایطی كه تاكسی های اینترنتی از آن به عنوان برنامه ای با قابلیت نمایش ترافیك استفاده می كردند، سال قبل از كافه بازار حذف شده و در نهایت به دستور مقامات قضایی با این توضیح كه حوزه سرویس های مكان محور به علت ارتباط نزدیك با داده های باارزشی همچون داده های مكانی كاربران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و ویز یك ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است، فیلتر شد.

اخیرا در اطلاعیه ای از سوی تاكسی یاب های اینترنتی آمده است كه بنا بر دستور مقامات قضایی، از ۳۰ آبان، استفاده از اپلیكیشن ویز (Waze) غیرقانونی به حساب می آید. بنابراین از رانندگان تاكسی های اینترنتی خواسته شده كه این اپلیكیشن مسیریاب را از روی گوشی های هوشمندی كه همزمان اپلیكیشن تاكسی های اینترنتی روی آنها نصب شده، پاك كنند.

در آخر اطلاعیه مذكور تاكسی یاب های اینترنتی آمده كه جهت سهولت در مسیریابی می توان از سایر اپلیكیشن های مسیریاب نظیر گوگل مپس (Google Maps) یا مپس می (Maps. Me) بهره برد. درواقع باآنكه استفاده از ویز بعد از رفع فیلترینگ ممنوع شده، اما ضرورت ۱۰۰ درصدی جهت استفاده از اپلیكیشن های بومی اعلام نشده است.

پس از انتقاداتی كه نسبت به فیلترینگ ویز و نقش حریم شخصی كاربران مطرح شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نظر خویش را درباره فیلتر شدن «ویز» اعلام نمود: حكم انسداد این برنامه یك سال پیش توسط یكی از قضات مشهد صادر شده و دلیل آن هم سهامداران اسراییلی آن هستند. نصب بیشتر این برنامك سبب افزایش این شركت می گردد و بر همین مبنا حكم قضایی صادر شده است. به تازگی سهام این شركت توسط گوگل خریداری شده و ظاهراً بخشی از سهام آن همچنان در اختیار شركت اسراییلی است.

وی بیان كرد: این برنامك در ایران دارای بیش از نیم میلیون كاربر بوده و علی رغم انسداد این برنامك در همان زمان، كاربران زیادی به خصوص رانندگان تاكسی های آنلاین با بهره گیری از فیلترشكن همچنان از این ابزار به علت قابلیت های به روز بهره می برند. مجموع رانندگان تاكسی های آنلاین به 20 هزار كاربر بیشتر نمی رسد كه در مقایسه با مجموع كاربران این برنامك سهم قابل توجهی ندارند.

جهرمی اظهار داشت: با عنایت به اینكه در قانون نقش مستقیم حمایت از تولید داخل بر عهده دستگاه قضایی نیست، بعید به نظر می رسد این دستور قضایی برای حمایت از اپ بومی باشد. اگر بیندیشیم كه رشد شركتهای اسراییلی سبب رشد اقتصاد رژیمی خواهد شد كه همواره علیه مردم ایران عمل كرده، از تحریم ها گرفته تا اقدامات تروریستی، طبیعتا در استفاده از این ابزار ملاحظات بیشتری خواهیم كرد.

او همینطور خاطرنشان كرده است: نحوه اقدام شركتهای تاكسی آنلاین برای اعمال دستور قضایی جای بررسی دارد. مبحث نحوه اجرای دستور قضایی توسط شركت های تاكسی آنلاین را به صورت حقوقی بررسی خواهیم كرد.

همچنین ابوالحسن فیروزآبادی در واكنش به این مورد اظهار داشت: نرم افزار كاربردی «ویز» با تصمیم كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مسدود شده است. این نرم افزار یك مرتبه با عنایت به اینكه تحت مالكیت رژیم صهیونیستی بود مسدود شد كه اكنون مالكیت آن به آمریكا تعلق گرفته است و علت مسدود شدن آن هم همان موضوع­ مالكیت این نرم افزار است. در این نرم افزار اطلاعاتی كه مربوط به حریم خصوصی مردم است مورد استفاده قرار می گیرد.

فیروزآبادی با اشاره به اینكه سفارش می كنیم بیش از اینكه اقدامات سلبی انجام شود، كاربران از خدمات­ نرم افزارهای مشابه داخلی استفاده كنند، ­­افزود: یكی از نكاتی كه در شورای عالی فضای مجازی مورد توجه قرار دارد حفظ حریم خصوصی مردم كشور­ است.

وی خاطرنشان كرد: متاسفانه هم اكنون استفاده از اطلاعات حریم خصوصی مردم در خدماتی مانند حمل و نقل، كالارسانی و خرید و فروش افزایش پیدا كرده است و متاسفانه در این زمینه­ استانداردهای حفاظتی و امنیتی رعایت نشده است. قرار است با كمك قوه قضاییه مقرراتی در این زمینه تدوین شود.

سرنوشت تلگرام و پیام رسان های داخلی

موضوع پیام رسان ها از آن دسته مباحثی است كه در اشكال و چارچوب های بسیار متنوعی می تواند ارائه شود و تنها به "تلگرام" یا "اینستاگرام" محدود نمی شود. پیام رسان های بومی می توانند در چارچوبی متفاوت وارد عرصه رقابت با خارجی ها شوند. پیام رسان های داخلی می توانند در انواع و اشكال گوناگونی طراحی و عرضه شوند؛ از این منظر، تلگرام یكی از این شبكه های پیام رسان البته از نوع خارجی است كه لزوما تقویت دیگر پیام رسان های داخلی نباید به محدود كردن انواع خارجی آن بیانجامد. چه بسا كه در این حوزه نرم افزارهای بومی با قالب های متفاوت و خلاقانه به علت شرایط خاص هر كشور بتوانند به صورت بسیار بهتری نیازهای كاربران و شهروندان هر كشور را شناسایی و پاسخ دهند.

حمایت و تقویت پیام رسان های داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی خود از جمله موضوعاتی است كه علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات به تازگی و در جلسات مركز ملی فضای مورد تاكید رئیس دولت تدبیر و امید هم قرار گرفته بود. جهرمی می گوید: توسعه پیام رسان های داخلی به مفهوم محدودسازی برخی پیام رسان های خارجی و قطع و وصل آنها نیست اما در مجموع به دنبال توسعه كسب و كارهای جوانان ایرانی در پیام رسان های داخلی هستیم.

وی كه خود در صفحات مجازی حضوری فعال دارد در صفحه توئیتر خود، با اشاره به ضرورت حمایت از پیام رسان های داخلی نوشته است: بر مبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام رسان های ایرانی مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت. حل موانع رشد این صنعت در دستور كار قرار گرفته است.

فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- هم درباره پیام رسان ها اظهار نمود: مزیت استفاده از پیام رسان های داخلی این است كه اگر در فعالیت نرم افزارهای خارجی به هر دلیلی محدودیتی اعمال شد، در فعالیت آن ها اختلال تولید نشود. فعلا مسدود كردن پیام رسان های خارجی در دستور كار نیست؛ همه كانال ها و شبكه هایی كه به طور غیر رسمی با بهره گیری از نرم افزارهای خارجی در كشور­ فعال هستند، حتما در كنار آن، از ­شبكه های اجتماعی و پیام رسان های داخلی هم استفاده كنند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ­با بیان اینكه به تازگی جلسه ای با وزیر­ آموزش و پرورش داشتیم، اضافه كرد: در این جلسه مقرر شد تا این وزارتخانه برنامه استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس را به طور جدی پیگیری كند. تبیین این برنامه به علت آن است كه تا حد امكان از اثرهای منفی فعالیت دانش آموزان در فضای مجازی كاسته شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی­ با اشاره به اینكه در فضای مجازی بخشی از كار بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اضافه كرد: مسئولیت كارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی هم به عهده قوه قضائیه است.

تحقق وعده ها، افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت ترانزیت دیتای كشور و ساماندهی پیامك ها

در راستای تحقق یكی دیگر از وعده های صد روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آذری جهرمی، در صفحه اینستاگرام خود، از عقد قرارداد و اجرایی شدن فروش ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال توسط شركت ارتباطات زیرساخت اطلاع داد.

همچنید میرزایی -مدیركل بازاریابی و امور تجاری شركت زیرساخت- از افزایش ۵۰ درصدی ترانزیت دیتای كشور در صد روز نخست دولت دوازدهم اطلاع داد و اظهار داشت: در جهت اجرای برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه ظرفیت ترانزیتی كشور در عملكرد اجرایی صد روزه اول دولت دوازدهم؛ برای فروش ۳۰۰ گیگابیت برثانیه ظرفیت ترانزیت جنوب به شمال، توسط شركت ارتباطات زیرساخت سفارش قطعی گرفته و قرارداد منعقد شده است. با اجرای این قرارداد، ظرفیت فعلی ترانزیت یك ونیم برابر می گردد.

مدیركل بازاریابی و امور تجاری زیرساخت تصریح كرد: هم اكنون از این سفارش به میزان ۱۱۰ گیگابیت آن فعال شده و مابقی هم به سرعت عملیاتی می گردد. این حجم ترانزیت معادل ۵۰ درصد حجم ظرفیت فعلی ترانزیت از ایران است و این مسیر اولین مسیر دایر شده ترانزیتی از جنوب به شمال است.

یكی دیگر از وعده های جهرمی هم ساماندهی تبلیغات پیامكی بود كه در این راستا، سامانه پیامكی ۱۹۵ افتتاح شد. مجید حقی -معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری- درباره آخرین آمار ثبت شكایات به این سامانه اظهار داشت: تابحال ۲۲۱ هزار و ۷۵۵ شكایت، در سامانه ۱۹۵، ثبت شده است. از تعداد شكایت های پیامكی ارسالی، ۹۵ هزار و ۵۷۹ شكایت با قالب درست ارسال شده كه از این تعداد ۹۰ هزار شكایت به خطوط تلفن همراه، هزار و ۶۷۶ شكایت به خطوط تلفن ثابت و ۳ هزار و ۴۴۵ شكایت به سرشماره های تبلیغاتی مربوط می گردد.

وی درباره نتایج بررسی شكایت های ثبت شده اظهار داشت: شكایت های ثبت شده در سامانه ۱۹۵ از جانب ۳۶ هزار و ۶۴۸ شاكی اعلام شده كه بعد از بررسی، حدود دو هزار و ۹۷۸ خطی كه پیامك انبوه مزاحم از آنها ارسال می شده، مسدود شده است.



 

1396/09/02
12:59:32
5.0 / 5
2809
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
asrelink.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عصر لینك محفوظ است

عصر لینك

معرفی وبسایتهای خوب