دستیابی به حالت های کوانتومی در دمای اتاق برای نخستین بار

دستیابی به حالت های کوانتومی در دمای اتاق برای نخستین بار عصر لینک: دانشمندان برای اولین بار با بهره گیری از نور لیزر موفق به دستیابی به حالت های کوانتومی در دمای اتاق شدند.

به گزارش عصر لینک به نقل از ایسنا، یک تیم جهانی از پژوهشگران یک پیشرفت کوانتومی را نشان داده اند که می تواند محاسبات و زیرساخت های داده فعلی را تغییر دهد.
به نقل از آی ای، این تیم از نور برای القای رفتار کوانتومی در دمای اتاق بهره برد و یک ماده غیر مغناطیسی را مغناطیسی کرد.
ذرات در سطح کوانتومی از قوانین کلاسیک فیزیک سرپیچی می کنند و می توانند رفتار مغناطیسی یا ابررسانایی را نشان دهند. پژوهشگران ذرات کوانتومی را مورد مطالعه قرار داده اند تا بتوانند رفتار آنها را در مواد دیگر تکرار کنند.
مغناطیس ذاتاً یک مبحث متعلق به مکانیک کوانتومی است و با درک این موضوع، توانایی ما برای گشودن این دنیا بطور فزاینده ای بالا رفته است. فناوری کوانتومی حدودا با سرعت نور بر تعدادی از مرتبط ترین صنایع در جهان ما تأثیر می گذارد و بنظر می رسد نور، کلید آنرا در اختیار دارد.
تبدیل یک ماده غیر مغناطیسی به مغناطیسی
این تیم تحقیقاتی با بهره گیری از نور لیزر با شدت و فرکانس خاص، یک سنگ قیمتی موسوم به تیتانت استرانسیوم(strontium titanate) را با موفقیت مغناطیسی کردند.
این تیم با انجام این کار به نخستین گروه در جهان تبدیل گشته است که توانایی نور لیزر را برای القای مغناطیس در یک ماده غیر مغناطیسی در دمای اتاق بصورت تجربی نشان میدهد.
گفتنی ست که آزمایش های کوانتومی با این ماهیت تا حالا فقط در وضعیت بسیار سرد و در لابراتوار ها انجام شده بودند.
در صورتیکه یک فیزیکدان در مارس 2023 ادعا کرد که یک ابررسانا را کشف کرده است که می تواند در دمای اتاق کار کند، در نهایت بتازگی مشخص شد که یافته های وی دستکاری شده و مجله نیچر دو مقاله تحقیقاتی او را مرجوع کرد.
استفانو بونتی سرپرست تحقیقات در دانشگاه استکهلم و کا فوسکاری ونیز ایتالیا توضیح داد: نوآوری در این روش در مفهوم اجازه دادن به نور در حرکت دادن اتم ها و الکترون های موجود در این ماده در حرکتی دایره ای نهفته است، بدین سبب جریان هایی تولید می کند که آنرا مانند آهنربای یخچال مغناطیسی می کند.
این تیم توانست این کار را با توسعه یک نور قطبی شده دایره ای جدید که اتم های تیتانیوم را تحریک می کند و جریان تولید می کند، انجام دهد.
تازه ابتدای راه است
این تیم نه فقط یک ماده غیر مغناطیسی را مغناطیسی کرد، بلکه نشان داد که به رویکرد کارآمدی دست یافته است. رویکرد آنها حالا می تواند برای سایر عایق ها اعمال شود و نیاز به استفاده از فلزات برای خواص مغناطیسی آنها را می کاهد.
بونتی می گوید این راه حل در درازمدت، کاربردهای بطورکامل جدیدی را به روی جامعه باز می کند.
پروفسور الکساندر بالاتسکی استاد فیزیک در مؤسسه فیزیک نظری نوردیک(NORDITA) می گوید: این کار منجر به ایجاد سوئیچ های مغناطیسی فوق العاده سریع می شود که می توانند برای انتقال سریع تر اطلاعات و ذخیره سازی بسیار بهتر داده ها و همین طور برای کامپیوتر هایی که بطور قابل توجهی سریع تر و کارآمدتر هستند، استفاده گردد.
نور با توانایی دستکاری مواد در سطح کوانتومی و در دمای اتاق، بتازگی فصل جدیدی را در فناوری کوانتومی باز کرده است.
جزییات این مطالعه در مجله Nature انتشار یافته است.

1403/01/23